Grafikens Hus centrum för grafisk konst har idag brunnit ner till grunden

– Det är en tragedi för hela kultursverige, säger Christina Jutterström ordförande i styrelsen för Grafikens Hus.

Grafikens Hus hade den största nationella samlingen av modern och samtida grafisk konst. Här fanns också den stora Carl Fredrik Reuterswärd donationen som skulle haft vernissage under söndagen tillsammans med verk av Evert Lundquist och Axel Fridell.

– Vi känner ett starkt stöd från hela Kultursverige. Det finns även ett stort engagemang bland Mariefredsbor och vi känner att Grafikens Hus har många vänner runt om i hela Sverige, säger Christina Jutterström.

Grafikens Hus hade en ovärderlig tryckutrustning i sin uppskattade och välbesökta verkstad, där många av de främsta konstnärerna i Sverige har jobbat med grafik. Hit har det kommit studenter och nyetablerade konstnärer som fått möjlighet att utveckla sitt konstnärskap.

Styrelsen sammanträder under dagen och planerar för Grafikens Hus framtid.

– Vi har redan beslutat att sommarens stora Helene Billgren utställning skall bli av, säger Nina Beckmann VD Grafikens Hus.

Kontaktpersoner:

Nina Beckmann VD Grafikens Hus 070-491 19 96