Höga poäng för tillgänglighetsarbetet

Statens maritima museer får höga poäng för sitt arbete med att vara tillgängligt för alla.
– Det är ett kvitto på att vårt arbete för tillgänglighet gett resultat, säger Robert Olsson, överintendent på Statens maritima museer.

Statens maritima museer, där Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet ingår, får höga poäng för sitt arbete att göra museerna tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Det framgår i en ny enkätundersökning från Handisam.

– Det är glädjande att vi får höga poäng, men ännu är vi inte i mål, säger Robert Olsson.

11 av 13 poäng

Totalt svarade 289 myndigheter på enkätundersökningen, varav 11 statliga museiorganisationer. I undersökningen fick myndigheterna svara på hur de levde upp till 13 kriterier för tillgänglighet. Det handlade bland annat om hur tillgängliga museernas lokaler är för personer med olika funktionsmöjligheter, både personal och besökare.

Topplacering bland museer

Statens maritima museer får i undersökningen 11 av 13 poäng. Jämfört med undersökningens andra museer hamnar Statens maritima museer på en topplacering tillsammans med Forum för Levande historia.

Det är inte första gången Statens maritima museer uppmärksammas för sitt arbete för tillgänglighet. Förra året fick Vasamuseet ta emot det prestigefulla S:t Julianpriset, för sitt arbete för tillgänglig information och kommunikation.

– Vi har förstås en bit kvar på vägen för total tillgänglighet på våra museer, och nu fortsätter det viktiga arbetet. Just nu ser vi bland annat över hur vi ska öka tillgängligheten på våra webbplatser. Vi hoppas såklart att vi ska nå 13 av 13 möjliga poäng i den här undersökningen nästa år, säger Robert Olsson.

Etiketter: