Vårens vandringar och ny utställning! Det händer på Naturhistoriska riksmuseet i maj.

Vi spanar på salamandrar, mossor, lavar, fåglar och blommor i vår vackra nationalstadspark. Äntligen dags för vårens vandringar med museets forskare och experter i den vackra Nationalstadsparken.

Vandringarna ingår i utställningsbiljetten. Boka gärna  plats i förväg, eftersom antal platser är begränsat.

8 maj klockan 14.00
Stockholms berggrund och geologi
Följ med museets geolog och forskare Åke Johansson på denna populära promenad ned till Brunnsviken. Du får en introduktion i ämnet geologi och du lär dig mer om Stockholmstraktens berggrund med sin två miljarder år långa historia.

16 maj klockan 14.00
Salamanderspaning
Nu är det parningstider för salamandern. Då utvecklar hanarna en tandad kam som löper längs med rygg och svans, och med denna bjuder de sedan honorna till dans.
Lär dig mer om detta och mycket mer under vår salamanderspaning tillsammans med zoologen Stefan  Lundberg och Sebastian Bolander,  herpetolog och groddjursinventerare.

22 maj klockan 14.00
Upptäck mossor och lavar
Lavar växter sakta och kan bli upp till 1000 år gamla. Botanikerna Kristina Rönblom och Göran Odelvik guidar dig genom denna fascinerande värld.

29 maj klockan 14.00
Möt vårens fåglar
Följ med på en fågelvandring i museets närhet med forskaren och ornitologen Martin Irestedt. Vi besöker Lappkärret och skogarna i området. Med lite tur får vi se både smådopping och snatterand samt lyssna på nyanlända flyttfåglar.

Annat spännande som händer på museet i maj:

Djuret människan öppnar den 14 maj!
Vår nya permanenta utställning lär oss allt om människokroppen, och förklarar varför vi ser ut och fungerar som vi gör. Den jämför oss också med andra närbesläktade djur och vi får ta en titt på oss själva ur ett evolutionärt perspektiv.

Naturnära fotografi – sista chansen
Missa inte utställningen med Årets naturfotograf Jan Grahn – NATURNÄRA FOTOGRAFI. De 33 naturbilderna är tematiskt ordnade och omfattar såväl färg som svartvitt. Jan Grahn har fått priset Årets naturfotograf av Naturvårdsverket för sitt poetiska och kreativa bildspråk och fotografen har haft prismotiveringen i tankarna när han har valt ut bilderna till utställningen.
Visas i Vegasalen fram till 12 maj

För ytterligare information och bilder, kontakta
Catrin Rising, press- och marknadsansvarig,
Telefon: 0737-35 16 02.
Email: catrin.rising@nrm.se

Fakta om Naturhistoriska riksmuseet
Genom att vara en arena för kunskap, upplevelser, samtal och debatt vill vi bidra till att öka allas kunskap om vår gemensamma miljö och natur samt bidra till att påverka och förnya landets miljö- och naturvårdsarbete. Våra samlingar utgör ett fantastiskt arkiv med närmare tio miljoner föremål. Här kan du besöka utställningar på olika teman, lyssna till föredrag och delta i programaktiviteter.

Bifogade filer

,