Klenod. Ur-Saaben från 1940-talet i utställningshallen i Trollhättan. Bild: ADAM IHSE / SCANPIX

Saab-museet är räddat

Saabs bilmuseum blir kvar i Trollhättan. Det meddelade kommunen på tisdag kväll.

Museet, som innehåller cirka 120 Saab-bilar från den första prototypen fram till modell 9–5, är en av Trollhättans turistattraktioner. Det ingår i Saabs Automobiles konkursbo och dess framtid har därför varit osäker.

Nu har Trollhättans stad vunnit budgivningen och övertar museet i dess helhet. Priset är 28 miljoner kronor. Kommunen betalar hälften, resten av pengarna kommer från Saab AB (alltså flygkoncernen Saab) samt familjen Wallenberg – bilfabrikens tidigare ägare – genom stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond.

Museet ska drivas i kommunens regi med bidrag från Västra Götalandsregionen.

– Det här känns förstås väldigt bra. Saabs bilar är en del av Trollhättans arv och nu har vi räddat en bit svensk industrihistoria, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund (S) i ett pressmeddelande.

– Vi anser det vara av stor vikt att bevara svensk industrihistoria. Att samlingen nu stannar i Sverige och Trollhättan är viktigt för oss, bilarna är också en del av vårt företagsarv, säger Carina Brorman, kommunikationsdirektör på Saab AB.

Mer än 500 olika intressenter hade lämnat bud till konkursförvaltarna på bilsamlingen.

Lars-Erik Gustafsson 031-62 47 27 lars-erik.gustafsson@gp.se

Saabs rariteter