Rekordår för Vasamuseet

Jubileumsåret 2011 blev ett rekordår på Vasamuseet med över 1,2 miljoner besökare. Bärgningen år 1961 har firats hela året med program, föreläsningar, utställningar, flera nya böcker och under julhelgen visades Anders Wahlgrens nya film om Vasa på SVT.

– Jubileet har uppmärksammats stort både i Sverige och utomlands. Många svenskar har hört av sig med egna minnen av ögonblicket då Vasa bröt vattenytan 24 april 1961. Vasabärgningen har en särskild plats i många människors familjehistoria. Under jubileumsmånaden april hade vi en ökning av besökare till museet med nära 30 procent jämfört med 2010. Nu bygger vi ut museet, vilket verkligen behövs, säger museichef Marika Hedin.

När den nya tillbyggnaden står klar 2013 kommer Vasamuseet kunna rymma
2 000 besökare samtidigt, att jämföra med dagens 1 600. Utöver ny entréfunktion kommer det finnas större möjlighet till tillfälliga utställningar och en mer funktionell museibutik.