”Okände” konstnärens tavla värd miljoner

<div class="at-above-post addthis_tool" data-url="http://alltommuseer.se/2011/07/okande-konstnarens-tavla-vard-miljoner-2/"></div>2/9 - 15/11 - Nyligen såldes en av konstnärens upphittade tavlor för miljonbelopp - efter en smått fantastisk historia som fick stor uppmärksamhet. Snart har du chansen att se hans verk på Sjöhistoriska. 
- Jag har drömt om det här i flera år. ...<!-- AddThis Advanced Settings above via filter on get_the_excerpt --><!-- AddThis Advanced Settings below via filter on get_the_excerpt --><!-- AddThis Advanced Settings generic via filter on get_the_excerpt --><!-- AddThis Share Buttons above via filter on get_the_excerpt --><!-- AddThis Share Buttons below via filter on get_the_excerpt --><div class="at-below-post addthis_tool" data-url="http://alltommuseer.se/2011/07/okande-konstnarens-tavla-vard-miljoner-2/"></div><!-- AddThis Share Buttons generic via filter on get_the_excerpt -->

Ivan Konstantinovitj Ajvazovskij,  armenisk-rysk konstnär, 1817 - 1900.

Under 75 dagar i höst har Sjöhistoriska museet en unik möjlighet att visa ett urval målningar från Centrala Marinmuseet i S:t Petersburg av den berömde ryske marinmålaren Ivan Ajvazovskij. Han var redan under sin tid en av de mest berömda och uppburna målarna i Ryssland. Han var en uppskattad gäst vid det ryska hovet men blev med tiden också känd och eftertraktad i stora delar av Europa och USA. En dåtidens megakändis. Han har nyligen fått förnyad uppmärksamhet då en upphittad tavla i Sverige såldes för miljonbelopp.

Ivan Ajvazovskij specialiserade sig tidigt på den marina motivvärlden. Under sin utbildning på Konstakademien i S:t Petersburg fick dåvarande tsaren Nikolaj I upp ögonen för Ajvazovskij och lät honom följa med på den ryska flottans övning i Finska viken, sommaren 1835. Den resan övertygade honom om att det var fartyg och båtar, himmel och hav han ville fånga och återge i sitt måleri.

Tidigt utsågs han till Rysslands officiella målare i marinen. Innan kameran uppfunnits var det en självklarhet att konstnärer avbildade de stora sjömakternas styrka. Han målade inte exakta kopior av fartygen eller kustlandskapen utan ville hellre förmedla känslan och upplevelsen av sjökrigens dramatik tolkade ur segrarens perspektiv

Ajvazovskij hade en otrolig produktion. Han arbetade snabbt, kunde färdigställa flera stora oljemålningar på en enda dag. Förutom sjöslag målade han också dramatiska skeppsbrott på stormpiskade hav - människans litenhet, utsatta för naturens krafter. Som kontrast till det vilda, återgav han romantiska motiv med lugna böljor och fregatter för ankar, det vardagliga livet på sjön sett från land. En speciell plats han ofta avbildade var Istanbul, en stad han gärna återvände till.

På ålderns höst, i slutet av seklet, då ånga och stål ersatt segel och ek, drömde han sig ibland tillbaka till den tid då den seglande ryska flottan var störst i världen. Han fångade dem ur minnet på duken, en hyllning till en tid som för alltid försvunnit.

Ajvazovskij, var kanske inte en banbrytande konstnär men en mästare på att återge himmel och hav. Ljuset i hans måleri förbryllade och hänförde sin samtid och lockar fortfarande en stor publik. Han räknas till den främste i sin genre.

”Jag komponerar tavlan ur mitt minne,
precis som en författare skriver poesi;
Utifrån en skiss på en bit papper,
börjar jag mitt arbete, och jag lämnar inte duken
förrän jag med min pensel har uttryckt mig själv…”
                                                                Ivan Ajvazovskij

Utställningen visas 2/9 - 15/11