”Okände” konstnärens tavla värd miljoner

Nyligen såldes en av konstnärens upphittade tavlor för miljonbelopp – efter en smått fantastisk historia som fick stor uppmärksamhet. Snart har du chansen att se hans verk på Sjöhistoriska.

– Jag har drömt om det här i flera år. Han är den störste marinmålaren genom tiderna, säger museets chef Hans-Lennart Ohlsson.

Den armenisk-ryske konstnären Ivan Ajvazovskij är något av en superkändis när det kommer till maritimt måleri.

Han har en egen planet uppkallad efter sig, finns på ryska frimärken och är en av karaktärerna i Onkel Vanja av dramatikern Anton Tjechov. Trots det är han relativt okänd för den svenska publiken.

Levde med konstskatt

När en äldre svensk man nyligen skulle göra sig av med en tavla av Ajvazovskij så hade han inte en aning om konstverkets värde. Han lämnade tavlan, Slaget vid Bomarsund, till en aktionsfirma – som inledningsvis värderade konstverket till 10 000 kronor.

För att vara säkra på värderingen kopplades även Uppsala auktionskammare, som i sin tur tog kontakt med experter på rysk konst. De kunde snabbt konstatera att tavlan var gravt undervärderad.

–  Vi svenskar kanske inte förstått hur stor Ajvazovskij är i världen. Det kanske var därför tavlan inte blev identifierad direkt, säger Karin Fredriksson, programansvarig på Sjöhistoriska.

Säljs för fantasisummor

I mitten av juni auktionerades tavlan ut – och försäljningspriset hamnade på 7,6 miljoner kronor.

Det högsta priset för en Ajvazovskijtavla uppnåddes 2007, då ett verk såldes för 2 710 000 pund, motsvarande drygt 30 miljoner kronor.

– Det är en riktig fantasisumma, men så är ju Ajvazovskij också en konstnär som väcker betraktarens fantasi. Det är lätt att drömma sig bort i hans tavlor, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Målade i rasande tempo

Ajvazovskij var verksam i mitten av 1800-talet. Han var oerhört produktiv och kunde måla flera tavlor på en dag. Hans samlade produktion uppgår till drygt 6000 verk.

I höst har du chansen att stifta närmare bekantskap med konstnären, då ett urval av hans verk ställs ut på Sjöhistoriska museet. Tavlorna har museet lånat från Centrala Marinmuseet i Sankt Petersburg i Ryssland.

– Det är ett gyllene tillfälle för konstälskare att uppleva dessa äkta klenoder. En sådan här chans får man kanske bara en gång i livet, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Utställningen öppnar 2 september och pågår till 15 november.

www.sjohistoriska.se/ajvazovskij

,