Träffa tv-kändisar från havets botten

Du kanske har sett dem på tv. Undervattenskompisarna Vattenmannen och Speed. På lördag dyker de upp på Djurgården.
–  Vi ska vara här och träffa alla barnen, säger grodmannen Speed som tillsammans med tungdykaren Vattenmannen utgör vattenduon.

De har under våren synts på SVT i UR-programmet som lånat deras namn: Vattenmannen och Speed.

Vattenmannen är en långsam tungdykare som inte säger så mycket. Speed är en grodman som pratar desto mer. Tillsammans bor de i en farkost under vattenytan och har en svår uppgift – att städa havets botten.

Men de intresserar sig även för annat som ryms under och ovan vattnet, som isbitar, vrak, hajar och fartyg.

Och just fartyg och båtar kommer de få sitt lystmäte av lördagen 28 maj, då de vid 12-tiden dyker upp på Djurgården, mitt under Skärgårdsmässa och invigningen av Sjöhistoriska museets sommaraktiviteter.

– Området känns perfekt för oss. Vi kommer gå runt och se vad som händer, kanske kommer vi gå runt och sjunga, säger Speed och avslöjar att de kommer ha med sig en vagn med leksaker och instrument.

Vid 12-tiden går de iland, efter att ha åkt färja från Slussen. Med sig har de en vagn med leksaker och instrument. Tanken är att de ska stanna till på olika platser, umgås med barnen och sjunga, spela gitarr och dragspel.

Och de kommer knappast ha svårt att få tiden att gå. Förutom att gå ombord på isbrytaren Sankt Erik eller fyrskeppet Finngrundet kan de besöka Båthall 2, med en av Sveriges bästa samlingar med småbåtar.

De kommer också ta passagerarbåten M/S Ran till Sjöhistoriska museet, där det under dagen kommer segla in vikingabåtar under evenemanget Skeppen kommer!

– Det kommer bli ett eldorado för oss, avslutar Vattenmannen.

Etiketter: