Träffa oss – på nätet

Besök Vasamuseet – utan att sätta din fot i lokalerna. Snart kan det bli verklighet.

Vasamuseets pedagoger håller just nu på att testa Skype. Med en internetuppkoppling, en webbkamera och en mikrofon kan du få träffa Vasamuseets pedagoger, utan att vara här.

Tanken är att exempelvis skolelever ska kunna träffa våra museipedagoger innan de besöker oss. På en datorskärm i museet ser museipedagogen eleverna – som i sin tur ser pedagogen på en storbild i klassrummet.

– Det blir en första kontakt med museet och barnen får veta vem de ska träffa.  Då kan man också få reda på vad barnen är nyfikna på, säger museipedagogen Sofia Dahlquist som tagit initiativet till projektet.

Skype kan även vara ett komplement för de som inte kan ta sig till museet, som de som bor långt från Stockholm.

Svensk premiär

Sofia Dahlquist har tidigare provat att köra Skype med en brittisk skolklass, ett samarbete med det brittiska museet The Mary Rose i Portsmouth.

26 april var det premiär med en svensk skolklass.

–  Det är alltid lite nervöst. Det är en skräckblandad förtjusning, för det är människor man har att göra med. Man vet aldrig vad som händer.

Klass 2-3 från Myrsjöskolan i Nacka har förberett sig noga. Frågorna är många. Vad var det som gjorde att Vasa sjönk? Vem var kapten? Hur många drunknade? Fanns det några kändisar med? Sofia Dahlquist kan svara på nästan allt, utom om det fanns kändisar med. Det finns nämligen ingen bevarad passagerarlista.

Efter 22 minuter är testet klart.

–  Det var roligt, men det var ibland lite svårt att berätta när man inte har så mycket saker att visa.

Utvärdering under året

Än så länge ligger projektet i startgroparna. Under våren kommer museipedagogerna fortsätta prova Skype med olika grupper.

– Visar det sig vara ett bra sätt att möta klasser så kommer vi erbjuda det i framtiden, säger Sofia Dahlquist.

Följ Sofia Dahlquist arbete på Twitter.

Hur såg det ut på andra sidan? Se film från Myrsjöskolan på YouTube.

Vill du och din grupp också prova att skypa?

,

Etiketter: