Miljövänlig cellulosa testas i utställningsbygge

Sedan i höstas är Sjöhistoriska ett miljöcertifierat museum. Det ställer krav på mer miljövänliga lösningar i alla delar av verksamheten. Just nu byggs den stora utställningen Shipping & Shopping som ska öppna i december och projektledare Tove Frambäck testar nya miljövänliga material.

– Vi jobbar aktivt för att hitta de mest miljövänliga materialen när vi bygger utställningen. De externa arkitekterna som formger utställningen har redan från början haft uppdraget att hitta och föreslå miljövänliga alternativ, berättar Tove.

Cellulosa ersätter formgjuten plast

I Shipping & Shopping kommer ett helt nytt material för formgjutning att testas. Tidigare har utställningsproducenter varit hänvisade till plast när de har behövt formgjuta något. Genom ett EU-projekt har nu en internationell grupp forskare utvecklat en miljövänlig massa som kan formas och härdas och vara ett alternativ till plasten. – Det här materialet har inte använts i offentlig miljö tidigare, så det är spännande.  Det är ett sandwichmaterial som är uppbyggt av miljövänliga cellulosafibrer, med en kärna av balsaträ. Det bakas i en ugn och blir härdat och hårt, berättar Tove.

Konsumentmakt

Allt material i en utställning måste också uppfylla brandskyddslagarna för offentliga miljöer och vara brandklassat. – Om vi ska prova nya material så måste de uppfylla flera krav. De ska vara miljövänliga och brandklassade men också hållbara eftersom utställningar annars slits snabbt. Museer som beställare och inköpare har här en verklig chans att påverka utvecklingen av mer miljövänliga och funktionella material – genom att ställa tuffa krav, säger Tove.