Museerna i Sverige har stängt tills vidare på grund av coronaviruset

Museerna håller stängt!

Museerna i Sverige har stängt tills vidare på grund av coronaviruset. Vi följer noga utvecklingen och hoppas kunna informera besökare snart igen. Under tiden finns artiklar att läsa.

Om coronavisuss (covid-19)
Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) är ett för människor smittsamt coronavirus som orsakar sjukdomen covid-19. Viruset orsakade coronavirusutbrottet 2019–2020. Viruset, som först upptäcktes i slutet av 2019 i Wuhan i Kina, har tidigare kallats 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) och informellt även Wuhan-coronavirus. Viruset orsakar luftvägsinfektioner som i de allra flesta fall leder till mildare sjukdomssymptom som går över inom två veckor, men som ibland, främst hos vissa grupper som äldre och personer med vissa andra sjukdomar kan leda till döden. Ursprunget, det vill säga från vilket värddjur som viruset härstammar, är ännu okänt.

Etiketter: