Leksaker (Foto: Mats Landin)

Leksaker

Hur barnens lekar såg ut i Sverige förr

I Nordiska museets lilla leksaksrum visas runt 200 leksaker som barn tidigare lekt med.

Genom att betrakta ångmaskiner, äventyrsböcker, nallebjörnar, tennsoldater, lego, pussel och spel får besökaren en inblick i hur barnens lekar såg ut i Sverige förr. Kanske påminns man också om den egna barndomen. Leksaksrummet som inreddes redan vid tiden för museets öppnande 1907, blev senare ombyggt. I början av 2000-talet återställdes det till sitt ursprungliga skick och utställningen kompletterades med moderna leksaker.

Leksakerna i utställningen är från tiden runt sekelskiftet 1800 och 200 år framåt. Här kan besökaren förundras över skillnaden mellan dåtidens och nutidens leksaker. Utvecklingen framgår till exempel om man jämför 1880-talets Fortunaspel med 1990-talets Game boy.

Här finns bland annat en ubåt från början av 1900-talet och ett rymdskepp som är ca 80 år yngre. Den välkända och älskade tv-nallen Björne har också en plats i utställningen tillsammans med andra lika kära nallebjörnar från tiden 1920 till 1970.

Fabrikstillverkat och hemgjort

En del av utställningens leksaker är tillverkade av kända svenska företag som Brio, Micki, Alga och Lundby, andra av mindre kända svenska samt flera utländska leksakstillverkare.

Men leksaker var inte alltid fabrikstillverkade. I alla tider har barn själva tillverkat sina leksaker, som har blivit lika omtyckta och viktiga som de köpta sakerna. I leksaksrummet visas bland annat en barkbåt, en ärtpistol och en hemsnickrad flygmaskin. De är är resultatet av barns kreativitet, inspiration och lek.

I samband med att Nordiska museet öppnade 1907 specialbyggdes Leksaksrummet för att visa just leksaker. Rummet kallas Kers Lars-rummet efter konstnären Kers Lars från Dalarna som inför invigningen målade den vackra, färgglada bården runt taket. År 2004 renoverades Leksaksrummets montrar och bården rengjordes för att bli ännu mer effektfull.

Leksaker ställs också ut på andra ställen i museet. I korridoren på väg till Leksaksrummet kan man se dockskåp från 1700-talet och framåt, och i en valvmonter bredvid Lekstugan i Stora Hallen visas ett sextiotal leksakshästar. Ännu fler leksaker finns i utställningen Traditioner där en av montrarna visar ett julaftonsfirande i slutet av 1800-talet. En rik flicka står vid granen bland de öppnade julklapparna medan en fattig budgosse står utanför och tittar på.

, , ,