Hertig Karl i slaget vid Hogland (målning av Per Krafft)

Svenskt sjöförsvar under 500 år

Välkommen att besöka den nya utställningen Svenskt sjöförsvar under 500 år.

Våren 1522 råder det krig i Sverige. Den unge adelsmannen Gustav Vasa har valts till svensk riksföreståndare och leder motståndet mot den danske unionskungen Kristian II. Gustav Vasa inser att han måste ha egna örlogsskepp för att kunna besegra Danmark. Han vänder sig då till den mäktiga hansestaden Lübeck som säljer tio fullt utrustade och bemannande skepp till Gustav Vasa. 1522 seglar de in vid den svenska kusten. Sveriges första flotta är född.
Så börjar historien i Marinmuseums nya utställning. En resa genom det svenska sjöförsvarets historia och som sträcker sig över 500 år fram till våra dagar.

I utställning får du bland annat möta Clement Rentzel som sitter fängslad efter ett påstått försök att mörda Gustav Vasa, båtsmannen Matts Mattson Blomma som omkommer då skeppet Kronan exploderar, sjukvakterskan Maria Magdalena Klopproth, officeren Otto Henrik Nordenskjöld (bilden) och skeppsgossen Per Wilhelm Cedergren.

Du får också stifta bekantskap med marinens mångsidiga verksamhet idag och följa med en vapenteknisk officer på korvetten HMS Helsingborg.

Bild: Hertig Karl i slaget vid Hogland, målning av Per Krafft d. y. Original på Nationalmuseum, NMDrh 772 (beskuren).

, ,