Guider och aktivitetsledare

Genom att vara en arena för kunskap, upplevelser, samtal och debatt vill vi bidra till att öka allas kunskap om vår gemensamma miljö och natur samt bidra till att påverka och förnya landets miljö- och naturvårdsarbete. Våra samlingar utgör ett fantastiskt arkiv med närmare tio miljoner föremål. Här kan du besöka utställningar på olika teman, lyssna till föredrag och delta i programaktiviteter.

Nu söker vi dig som vill arbeta som guide och som aktivitetsledare i vår Skaparverkstad. Ditt uppdrag blir att förmedla och väcka nyfikenhet för djur, natur och vår verksamhet. Våra besökare är i alla åldrar, men vi har ett särskilt uppdrag att nå barn och ungdomar därför är flera av våra guidade visningar och Skaparverkstaden riktade till barn och ungdomar.

Arbetsuppgifter

Som guide kommer du att genomföra visningar både dramatiserade visningar, som i huvudsak riktar sig till barn och mer traditionella visningar.
I Skaparverkstaden för barn låter vi besökarna skapa med olika material genom att hämta idéer från museets utställningar och filmerna på Cosmonova. I uppdraget ingår att förbereda och genomföra de olika aktiviteterna i Skaparverkstaden, samt att iordningställa lokalerna efter dagens slut. Aktiviteterna i Skaparverkstad och de guidade visningarna sker framförallt på helger och lov, det är då vi har som flest besökare. I bland kan även kvällsarbete förekomma, både på vardagar och helger.

Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vårt utbud, vilket gör att de guidade turerna liksom aktiviteterna i Skaparverkstaden förändras utifrån behov och uppdrag.

Kvalifikationer

Du kan konsten att förmedla upplevelser till andra och tycker om att möta människor!
Du har erfarenhet av att guida- gärna dramatiserade visningar- och/eller erfarenhet av att leda barn och ungdomar i kreativ verksamhet.
Du är pedagogisk och serviceinriktad. Vi förväntar oss också att du tar ansvar och kan arbeta självständigt. Du har goda kunskaper i svenska språket och kan även guida på engelska samt gärna även ett tredje språk. Du behöver inte vara expert inom det naturvetenskapliga området men ska ha ett intresse för naturen och dess mångfald. Du får gärna ha pedagogisk utbildning eller annan utbildning vi bedömer lämplig för uppdraget. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning Omfattning: Timavlönad Tillträde: Omgående  Antal platser: 5

Övrigt

Vi ökar kunskapen om naturen och inspirerar till ansvar för vår värld. Vi eftersträvar att vara en jämställd arbetsplats med etnisk och kulturell mångfald.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs mer:                  https://www.nrm.se

Frågor kring tjänsten