Förste assistent inom EU-projektet Baltic Health

Genom att vara en arena för kunskap, upplevelser, samtal och debatt vill vi bidra till att öka allas kunskap om vår gemensamma miljö och natur samt bidra till att påverka och förnya landets miljö- och naturvårdsarbete. Våra samlingar utgör ett fantastiskt arkiv med närmare tio miljoner föremål. Här kan du besöka utställningar på olika teman, lyssna till föredrag och delta i programaktiviteter.

Enheten för miljöforskning och -övervakning studerar förändringar av skeenden i naturen. Vi övervakar halter och effekter av miljögifter i vår miljö, vi följer förekomsten av pollen i luften och fåglars flyttningsmönster samt sälar och havsörnars populationsutveckling. Enheten ansvarar för insamling, provtagning och förvaring av material för studier av miljögifter inom den svenska miljöövervakningen och bedriver övervakning av hälsotillståndet hos säl, utter och tumlare. Vi ansvarar för världens äldsta miljöprovbank som rymmer bland annat sillgrissleägg och fisk från Östersjön och västkusten systematiskt insamlat sedan 1960-talet, liksom vävnadsprover av sälar och Statens Vilt (det vill säga många rovfåglar, björn, varg, utter etc).

Arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta med provtagning och preparering av material från däggdjur, fåglar och fiskar som ska analyseras för miljögifter. Du deltar i allt arbete från insamling (eller stöd till andra insamlare), obduktioner, preparering, paketering och dataregistrering. Du kommer att arbeta både självständigt och i samarbete med övrig personal på vårt provberedningslabb.

Kvalifikationer

Examen i biologi eller annan utbildning som kan bedöms likvärdig. Vana vid att assistera vid obduktioner, provberedning och åldersbestämning av fisk, fågel  och däggdjur är meriterande. Det är viktigt att du har ett gott ordningssinne och är noggrann samt att du kan arbeta i grupp såväl som självständigt. Arbetet innebär många kontakter både inom museet och med jägare och insamlare därför är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga.

Erfarenhet krävs

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning Omfattning: Heltid Tillträde: Tillträde snarast. Anställningen är tidsbegränsad till att pågå i två år. Antal platser: 1

Övrigt

Vi ökar kunskapen om naturen och inspirerar till ansvar för vår värld. Vår långsiktiga strävan är att Naturhistoriska riksmuseets anställda ska spegla den mångfald som finns i Sverige. Vi välkomnar alla sökanden oavsett kön, bakgrund, ursprung och funktionsvariation.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs mer:                  https://www.nrm.se

Frågor kring tjänsten