GAME ON 2.0 PÅ TEKNISKA MUSEET

HANDELSMINISTER EWA BJÖRLING BESÖKER VÄRLDENS STÖRSTA DATASPELSUTSTÄLLNING GAME ON 2.0 PÅ TEKNISKA MUSEET.

En världsunik utställning innehållande dataspel, konsoler, originalskisser och andra legendariska prylar från spelhistorien har öppnat på Tekniska Museet. Utställningen med över 100 spel att prova har besökts av miljontals människor. Under fredagen får Game On 2.0 besök av Handelsminister Ewa Björling

Mellan den 25 oktober till och med 27 april pågår världens största dataspelsutställning Game On 2.0 på Tekniska Museet i Stockholm. Utställningen har besökts av miljontals människor världen över och har sen starten på Tekniska Museet dragit fullt hus. På fredag den 1 november besöks den av handelsministern. Dataspel ingår i regeringens satsning på kreativa näringar i sällskap med mode, musik, film, design och pr/kommunikation. En satsning vars syfte är att främja dessa branscher på en internationell marknad.

Dataspelsbranschen presenterar otroliga siffror i sitt spelutvecklarindex för 2012. Svenska spelutvecklingsföretag redovisar en samlad omsättning som nästan är fördubblad, 215% tillväxt till 3,71 miljarder. Sysselsättning ökar även med 30 procent till 1967 anställda.

— Spelexporten har formligen exploderat de senaste åren och det är både etablerade och nya företag som växer, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen. Tack vare nya format som spel för mobiler och sociala medier når spelnöjet ut till nya målgrupper som traditionellt inte har setts som dataspelare, t ex medelålders pendlare. Att allt detta uppmärksammas genom att handelsminister Ewa Björling besöker Game On 2.0 är ett viktigt erkännande för spel både som bransch och som kultur.

För frågor om Dataspelsbranschen kontakta:

Per Strömbäck, Talesperson, mob: 0708-436 214 e-post: per.stromback@dataspelsbranschen.se

För intervjuförfrågningar och pressbilder kontakta Subito/ANGI:

Marita Hammervold, mob: 070-794 75 49 e-post: marita.hammervold@subito.nu

ANGI – Association for the Nordic Games Industry är en nordisk branschorganisation för utgivare och distributörer av interaktiv underhållning i form av dator- och tv-spel. Styrelsen består av representanter från medlemsbolagen. Ordförande för styrelsen är Shaun Campbell. ANGI består av de tidigare regionala branschföreningarna MUF (Danmark), FIGMA (Finland), NSM (Norge) och MDTS (Sverige). Vi agerar i gemensamma frågeställningar, sprider information om branschen och informerar beslutsfattare och opinion. Medlemmar:
Activision Blizzard, Bergsala, Disney, Electronic Arts, Game Outlet, Koch Media, Konami, Microsoft, Namco Bandai Partners, Nordisk Film Distribution, Pan Vision, Ubisoft och Warner Bros.

Bifogade filer

PDF-dokument Word-dokument