Livets kalla smycke – Herta Müller

Livets kalla smycke – Utställning i höst om Nobelpristagaren Herta Müller

20120928 – 20130127

I Nobelmuseets nya höstutställning Livets kalla smycke presenteras 2009 års Nobelpristagare i litteratur Herta Müller. Utställningen berättar bland annat om Herta Müllers liv och författarskap. Eftersom hon skrivit mycket om den tyskspråkiga minoritetens vardag i Rumänien under den kommunistiska regimen så kommer utställningen även att fokusera på det.

– Utställningen är framtagen av Literaturhaus München i samarbete med Herta Müller, säger Anna Busch, utställningsproducent på Nobelmuseet. Det är extra roligt att få visa en utställning som en Nobelpristagare själv varit med och producerat.

I utställningen visas ett stort antal dokument, bilder och filmklipp från Müllers liv och de litterära kretsar hon rörde sig i. Där visas också ett antal originalmanuskript till hennes böcker och prov på den poesi hon skapat av bokstäver och bilder klippta ur tidningar och magasin. Som ett band genom utställningen sträcker sig dokumenten från Herta Müllers akt hos den rumänska säkerhetspolisen Securitate.

Den 20 november kl 18 medverkar Herta Müller och översättaren Ernst Wichner i ett program om tyskspråkig litteratur från Rumänien. Kvällen är ett samarbete mellan Nobelmuseet och Rumänska kulturinstitutet. Samtalet sker på tyska och tolkas till svenska.

Nobelpristagaren Herta Müller är författare till ett tjugotal böcker, varav tio har översatts till svenska. I höst är hon aktuell med essäsamlingen Alltid samma snö och alltid samma farbror (översättare Karin Löfdahl).

Utställningen Livets kalla smycke öppnar den 5 oktober 2012 och visas till den 27 januari 2013.

Mer information och pressbilder:
Perina Stjernlöf, tel 0766 22 66 00, perina.stjernlof@nobelmuseum.se

,