Sagan om ringarna – 100 års ringmärkning lär oss om flyttfåglarna

Thord Fransson.Förra året fyllde svensk ringmärkning 100 år. Kom och hör när Thord Fransson, chef för Ringmärkningscentralen på museet, ger en tillbakablick och berättar om ringmärkningen idag. Vi får också höra vart svenska fåglar flyttar, om klimatets påverkan på flyttningarna, och om ringmärkning på Europas sydligaste ö.

När: 11 april kl 18.00 – 19.00
Var: Stora Hörsalen

Fåglarnas flyttningsbeteende är mycket varierande mellan olika fåglar, från att vara stationär hela året till att använda halva året för att flytta tur och retur till södra halvklotets sommarklimat.Thord Fransson, chef för museets ringmärkningscental, ger en 100-årig tillbakablick och berättar hur ringmärkningen organiseras idag. Vi får också höra vart svenska fåglar flyttar och att ett mildare klimat påverkat flyttfåglarna under senare år.Thord kommer även berätta om ringmärkning på Europas sydligaste ö och hur vi utbildar ringmärkare i Kina.

Fågelsång med KFUMs kammarkör

Före och efter Thords föredrag kommer KFUMs Kammarkör med dirigenten Pär Fridberg att sjunga musik med anknytning till fåglar och ljudhärmande fågelläten.

Webbsändning

Föredraget kommer även att webbsändas i direksändning. Kort efter fördraget finns det tillgänligt att se på i efterhand.Webbsändning och inspelad version hittar du på www.nrm.se/webbtv

Anmälan och pris

Anmälan görs via bokningen, 08-519 551 30, öppet
alla dagar kl 9 – 17.

Vuxen: 80 kr
Barn och ungdom till och med 18 år: Fri entré.
Pensionär/studerande: 60 krBiljetten gäller även till museets utställningar.

,