Prognathodon, som tillhör mosasaurie-familjen. © 2010

Sea Rex 3D – om upptäckten av havens T-rex.

Den 10 februari har Sea Rex 3D: de urtida havsgiganterna Sverigepremiär på Cosmonova. Filmen tar med publiken på en resa ned i de urtida haven för många miljoner år sedan där de får möta, på riktigt nära håll, de urtida havsgiganter som härskade där. Men vilka var dessa enorma reptiler? Hur fann man det första fossilet och vad innebar upptäckten för vår syn på evolutionen?

I filmen Sea Rex 3D: de urtida havsgiganterna får publiken möta såväl nutida experter som historiska personer, t ex Georges Cuvier, den förste att studera paleontologi som vetenskap. Tillsammans med museibesökaren Julie vandrar de genom historien och lär oss mer om Mosasaurus, havens T-rex.

Mosasaurus är den första mosasaurie som beskrevs och en av de största representanterna för gruppen. Det första välbevarade Mosasaurus-fossilet hittades år 1770 nära Maastricht i Nederländerna och ansågs först tillhöra en krokodil. Historiskt sett har detta fossil spelat en viktig roll för paleontologins utveckling och Georges Cuviers utveckling av utdöendebegreppet.- Genom filmen Sea Rex 3D: de urtida havsgiganterna får du möjlighet att på nära håll uppleva haven och dess invånare såsom det kan sett ut för ca 75 miljoner år sedan. En miljö som har många olikheter med dagens, men också många likheter…, menar Lars Werdelin, paleontolog och professor vid Naturhistoriska riksmuseet.

Filmen är skriven av Pascal Vuong, Rick Dowlearn och Ronan Chapalain. Producerad av N3D Productions. Svenska berättare: Rakel Wärmländer och Claes Ljungmark. Belönad med bl a Best Earth Science Program Award vid Jackson Hole Wildlife Film Festival 2011, Best Edutainment och Best Documentary Award vid 3D Stereo Media 2010.

Filmer som visas på Cosmonova fr o m 10 februari

Följande filmer visas från och med den 10 februari på Cosmonova: Born to be wild, Deep Sea, Dinosaurier 3D!, Flying Monsters 3D, Sea Rex 3D: de urtida havsgiganterna samt Solsystemets värsta väder och Kollisioner i kosmos.
För biljetter och program: www.nrm.se/biljetter eller 08-519 551 30.
Pris: Vuxna 90 kr, barn/ungdom 5-18 år 50 kr. Åldergräns: 5 år.

Visning

Som journalist har du fritt inträde till Cosmonovas filmer vid uppvisande av presslegitimation. Pressbiljett ordnar du i Cosmonovas biljettkassa. Filmen visas flera gånger per dag, med start den 10 februari (för tider, se www.nrm.se/biljetter).

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lisa Stahre, pressansvarig för Cosmonova
tel/mobil 08-519 551 03, lisa.stahre@nrm.se

Lars Werdelin, paleontolog och professor vid Naturhistoriska riksmuseet
tel 08-519 542 02, 070-341 11 38, lars.werdelin@nrm.se

Pressmeddelande som pdfPDF

Pressbilder

Klicka på bilden för att hämta bild i 170 dpi. Vid användning av bilderna ska fotografens namn alltid anges. Bilder från Cosmonovas filmer får endast användas i artiklar om filmen och Cosmonova.Bildcred: se respektive bild.