Utanför Grand Hôtel i Stockholm har fem skeppsvrak, ...

PRESSVISNING: Nya vrakfynd vid Grand Hôtel

Utanför Grand Hôtel i Stockholm har fem skeppsvrak, en fiskeanläggning och mängder med fynd från 1500-1700-talen frilagts i samband med att Strömkajen renoveras av Stockholms Hamnar. Fynden ger inblickar i örlogsvarvet där bland annat regalskeppet Vasa byggdes och i flera olika perioder av stadens historia. Nu undersöks skeppsvraken av Sjöhistoriska museets marinarkeologer som bland annat hoppas på fler ledtrådar kring det mystiska vraket med sydd bordläggning som de åträffade delar av i fjol.

Välkommen till pressvisning av utgrävningen, fynden och spännande bitar Stockholmshistoria!

Tid: Måndag den 19 december kl. 10.00
Plats: Samling utanför Grand Hôtel
Rekommenderas: Varma och tåliga kläder

På plats finns Sjöhistoriska museets marinarkeologer och representanter från Stockholms Hamnar.
Jim Hansson
Intendent Arkeologienheten och projektledare för utgrävningen, Sjöhistoriska museet
jim.hansson@maritima.se / 0709-29 95 69

Andréas Olsson