Museernas närvaro i sociala medier

I rapporten Svenskarna och internet 2011  konstateras att halva Sveriges befolkning numera har ett konto på Facebook. Det räcker inte längre att räkna besöken på våra egna webbplatser, utan vi behöver också ta hänsyn till sociala medier.

Holländska INTK  har satt ihop en sparsmakad men informationsrik sajt, Museum Analytics, som gör det lätt att jämföra museernas närvaro i sociala medier,
nationellt som internationellt. 3000 museer runt om i världen sorteras efter antal gillare/följare på Facebook  och Twitter, och framgångsrika facebookinlägg och tweets lyfts fram och jämförs.

Att sammanställa informationen för hand vore förstås omöjligt – data plockas genom Facebooks och Twitters API:n och hanteras automatiskt.

Att hamna på listan sker dock inte automatiskt, och idag är endast fjorton svenska museer  representerade. Fotografiska tar täten med 125000 gillare på Facebook och 3350 följare på Twitter.

Finns det någon hake? Nej, inte såvitt jag kan se. Informationen existerar redan, det är bara den automatiska aggregeringen som tillförs. Så dra ert strå till stacken och mejla facebookadress och twitteranvändarnamn till info@museum-analytics.org!

Statistik är dock, som alltid, bara ett första steg. Vad kan vi använda den till? Vilka jämförelser kan, och bör, göras? Kommentera gärna här nedanför!

/Aron Ambrosiani
vikarierande projektledare för webben,