Fossila cellfabriker utvecklades till de första djuren

Röntgenundersökning visade att de fossila sandkornen med ett fåtal celler (cellkärnorna visas i violett) utvecklades till jordnötsformade ”groddar” med många celler. Bild Therese Huldtgren, John Cunningham och Stefan Bengtson.

Fossil i sandkornsstorlek tolkas av ett svensk-engelskt forskarlag som små fabriker som producerade sporer av encelliga organismer för mer än en halv miljard år sedan. Ett viktigt trappsteg i evolutionen från enskilda celler till flercelliga djur kan därmed vara identifierat. Studien publicerades i tidskriften Science 23 dec 2011.

När de fossila sandkornen undersöktes med röntgenstrålning avslöjades att de var sammansatta av många enskilda celler med cellkärna.- Vi tolkar dessa fossila sandkorn som de första ansatserna till flercellighet inom djurvärldens utvecklingslinje, säger Stefan Bengtson, professor vid Naturhistoriska riksmuseet och en av medlemmarna i forskarlaget.

Publicerat