Rösta på årets klenod

Nu kan du rösta fram årets klenod 2011. Sjöhistoriska bidrar med en klocka från Estoniakatastrofen.

Den enkla väckarklockan av plast är ett av de föremål i Sjöhistoriska museets samlingar som bär på den mest dramatiska historien: Det är natten till den 29 september 1994 och klockans tidigare ägare ligger och sover i sin hytt när han vaknar av en kraftig duns.

Fartyget gör en häftig krängning och allt i hytten faller huller om buller. Klockan åker i golvet, batteriet far ur och visarna stannar på 00.02. Mannen plockar utan att tänka efter upp väckarklockan, stoppar den i fickan och ger sig ut på m/s Estonias däck för att kämpa för sitt liv.

En halvtimme senare sjunker fartyget men mannen överlever och bärgas med klockan på fickan. Senare skänks den till Sjöhistoriska museet. Väckarklockan har stannat för alltid. Den var inställd på väckning 06.20 men ringde aldrig. Som museiföremål finns den dock bevarad och berättar om en av Sveriges största katastrofer.

Omröstningen pågår till och med den 14 oktober.

, ,

Etiketter: