Sensationellt vrakfynd i Östersjön

På 75 meters djup vid Ölands norra udde ligger ett stort skeppsvrak byggt i massiv ek och överallt på vrakplatsen ligger stora bronskanoner.

En dykargrupp har efter många års letande nu funnit vad som verkar vara det mytiska svenska krigsskeppet Mars, som förliste i strid med den dansk-lybska flottan 1564.

Mars var ett av sin tids största skepp med 107 kanoner och hade en besättning på 800 man. Hon var större än skeppet Vasa och hade också fler kanoner. Historien om skeppets förlisning är en legendarisk svensk sjöhjältesbeskrivning och sökandet efter Mars har pågått i decennier.

– Allt tyder på att det är Mars vi har hittat. Både storleken på vraket och dateringen stämmer. På en av bronskanonerna finns också ett emblem med den svenska vasakärven. Detta är en pojkdröm som går i uppfyllelse och bland det största jag varit med om, säger Richard Lundgren som är en av dykarna som hittade vraket.

Tolkning av hur Mars kunde sett ut. Teckning av Jacob Hägg.

Slaget mellan den svenska och den dansk-lybska flottan vid Ölands norra udde pågick i två dagar och slutade med svenskt nederlag. Det sägs att Mars tappade sin förmåga att navigera.

Den dansk-lybska flottan omringade Mars och såg sin chans att erövra skeppet. Svenskarna, med den legendariske amiralen Jakob Bagge i spetsen, bjöd hårt motstånd. Mars fattade dock eld och exploderade. Skeppet sjönk och har varit en orörd tidskapsel i 447 år.

– Det här är ett skeppsvrak vi väntat länge på. Om det är Mars har vi fått ett efterlängtat jämförelseobjekt med Vasa och det engelska Mary Rose. Skeppsvraket kommer att bli viktigt för forskningen framöver, säger Andréas Olsson, chef på arkeologienheten vid Sjöhistoriska museet.

Länsstyrelsen i Kalmar län har försett vrakplatsen med dyk- fiske- och ankringsförbud. Ett forskningsprojekt ska nu startas för att ta reda på mer om skeppsvraket.

Ett första steg är att kartera vrakplatsen och samla in data för att säkerhetsställa vrakets identitet. Arbetet kommer att ske i samarbete mellan dykargruppen, Sjöhistoriska museets arkeologer och forskare vid universitet och högskola.

Foto: Scanpix/Ingemar Lundgren

Några röster om vraket

”När dykargruppen visade filmen på vraket fick jag faktiskt lätt hjärtklappning!” Arkeologienhetens chef Andréas Olsson bloggar om fyndet.

Dykaren Richard Lundgren intervjuas i Sveriges Radio om vrakfyndet:

, ,