Stora valmöjligheter i Stockholms Hamnar

Stockholms Hamnar får en ovanligt stor hyresgäst när valskelett från Naturhistoriska riksmuseet flyttar in i Magasin 6 i Frihamnen. De spektakulära kranlyften sker torsdagen den 9 juni 2011.

Naturhistoriska riksmuseet har tecknat hyresavtal med Stockholms Hamnar för förvaring av valskelett i Magasin 6. Flera av valarna är över 100 år gamla och utgör en viktig del i forskningsmaterialet. Totalt är det 650 skelettdelar som ska flyttas in.

Flytten går torsdagen den 9 juni 2011

Valskeletten flyttas med lastbil från museet till Frihamnen. Totalt kommer 12 monterade helskelett och ungefär sju kranier att lyftas in med kran från utsidan av byggnaden på Frihamnspiren till sin nya förvaringsplats på plan tre i Magasin 6. Det största kompletta skelettet är åtta meter långt och varje valskalle är stor som en personbil. Själva kranlyften pågår 9 och 10 juni 2011.— Äntligen får valskeletten en långsiktigt optimal förvaringsplats, säger Per Ericson, forskningschef på Naturhistoriska riksmuseet. Lokalens läge och klimat har varit avgörande för vårt val.

— Vi tycker att det är fantastiskt roligt att välkomna Naturhistoriska riksmuseet till oss, säger Viktor Axelsson, marknadsansvarig för Stockholms Hamnars fastigheter. Magasin 6 är hamnens största byggnad och tack vare sina egenskaper med naturligt jämnt inomhusklimat passar den för långtidsförvaring av känsligt material.

Kontakta oss gärna

Ann Sofie Bäck, PR-ansvarig Stockholms Hamnar