Formbara – sedlar i ny skepnad

Annorlunda utställning på Kungl. Myntkabinettet – Sveriges ekonomiska museum.

VI presenterar sedlar på ett helt nytt sätt. Sommarens installation är ett samarbete mellan museet och studenter från Konstfack. Vi sätter fokus på sedeln som konstobjekt samt lyfter fram motiv, färger och former på sedlar från hela världen.

Hur ofta reflekterar du över motiven på sedlarna?

Vad vill ett land förmedla med sitt val av motiv på sedlarna?

Vad händer med en sedel när den är uttjänt?

Sommarens utställning ger svaren. Besökaren ges också möjlighet att prova på att vika origami med mönster från sedlar.

Om formgivarna:
Anna Grenholm, Carolina Abelli och Clara Ceder studerar tredje året på Bildpedagogiska institutionen på Konstfack.

”Installationen har gett oss möjlighet att arbeta fritt med sedlar från hela världen. Valet blev att närma oss de mönster, färger och former som sedlar har. Genom att vika sedlar framhävs dess detaljrikedom och förhoppningsvis får detta oss att reflektera kring sedeln på ett nytt sätt. Vi har inspirerats av den japanska vikkonsten origami i framställningen av Formbara – sedlar i ny skepnad.

Formbara – sedlar i ny skepnad

Öppnar den 21 juni och står till den 15 augusti.

Utställningen stängd 30 juni.
Se alltid www. för eventuella avvikelser.

Kontakt: Louise Wehtje, marknadsansvarig 0768 809 416
Sara Carlin, pedagog 08 519 553 04