Snygga modeller på Sjöhistoriska

I helgen är det dags för modellhelg på och utanför Sjöhistoriska museet.
– Kom och upplev modeller! Det är en fantastisk familjedag för både teknikintresserade vuxna och nyfikna barn, säger Ola Briandt på publikenheten på Sjöhistoriska.

Segelbåtar, racerbåtar, ångfartyg och flygplan. I helgen kan du uppleva allt det – och lite till – när det är dags för den årligen återkommande modellhelgen för radiostyrda modeller.

– Det blir hög stämning och mycket roliga aktiviteter – och det är fri entré.

Under modellhelgen 4-5 september samlas Stockholms modellentusiaster på och utanför Sjöhistoriska museet, för att bejaka det småskaliga livet – och hålla uppvisningar för allmänheten.

Alla sorts modellbåtar och modellflygplan visas upp – på museet, i Djurgårdsbrunnskanalen och i en stor pool utanför museet.

Modellklubben Röde baronen kommer även vara på plats och köra linflygmodeller. Här har du också möjlighet att prova på att flyga modellerna.

– Det är fantastiska modeller, de är helt sanslösa, säger Ola Briandt.

Men du kan även bygga din egen båtmodell i Sjöhistoriskas skaparverkstad Ruskpricken. Båten kan du sedan prova i den stora poolen utanför Sjöhistoriska.

Ta gärna med en egen modell och provkör. För entusiasterna finns också möjlighet att träffa folk från olika modellklubbar, diskutera och jämföra modeller och utbyta tips.

Modellhelgen 4-5 september, klockan 11-16. Fri entré på Sjöhistoriska under hela helgen.

KONTAKT:

Ola Briandt, publikavdelningen