Snart öppnar vi undervattenspark

Välkommen under ytan! Den 1 juli är det invigning av Axmar undervattenspark – en av världens första undervattensparker som visar både natur och kultur.

Parken är tänkt att bli en guide till undervattensvärlden som vänder sig till alla: båtturister, kanotister, snorklare, strandpromenerare, dykare, restauranggäster, webbsurfare…

Den 1 juli lanseras en ny webbplats med information om sevärdheter under vattnet. Informationsplattor med kartor över olika besöksmål ska guida besökarna i undervattensparken.

Axmar bruk ligger ca fem mil nordost om Gävle och är en välbevarad bruksmiljö med lämningar från 1670-talet. Undervattensparken ingår i projektet Nordic Blue Parks, som finansierats av Nordiska ministerrådet, och är resultatet av ett samarbete mellan Länsmuseet Gävleborg, Kustfilm, Naturvårdsverket och Sjöhistoriska museet.