Se bröllopsbåten Vasaorden på nära håll

Sjöhistoriskas museifartyg Sankt Erik och Finngrundet fylldes snabbt till maxgränsen när det var dags för Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel att gå ombord på Vasaorden under bröllopskortegen den 19 juni. Från Galärvarvet roddes brudparet i den praktfullt guldglänsande slupen runt Kastellholmen till Logårdstrappan vid slottet.

Kungaslupen lyfts nu in i centrum av Sjöhistoriska museets utställning Kungliga båtar i Båthall 1 på Galärvarvet. Här visas ett flertal båtar med kunglig historia; från Gustaf III:s gondolinspirerade slupar Galten och Delfinen till Prins Wilhelms egenhändigt snickrade centerbordsbåt Lark. Och från den 27 juni, bröllopsslupen.

– Nu är samlingens kronjuvel på plats och utställningen komplett. Intresset för Vasaorden har varit enormt och det känns väldigt fint att få visa upp henne för allmänheten och att få ge henne den här passande inramningen, säger Eva Berglund-Thörnblom, intendent på Sjöhistoriska museet och utställningens producent.

För den som vill ha en egen liten bröllopsslup så kommer det i Båthall 1 dessutom att finnas en detaljerad modell i papper att köpa och bygga själv. Gunnar Sillén har designat.
Fakta kungaslupen Vasaorden
Den ursprungliga slupen byggdes 1774 efter Fredrik Henrik af Chapmans ritningar och namngavs efter Gustaf III:s utmärkelse. Slupen förstördes vid en brand 1921 men två år senare sjösattes en ny, byggd efter samma ritningar. Vasaorden har bland annat använts vid invigningen av Stockholms stadshus 1923, bröllopet mellan Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath 1976 och senast vid den japanske kejsaren Akihitos besök år 2000. Kungaslupen förvaras och visas tillsammans med fler än 100 andra båtar i Sjöhistoriska museets unika samling i Båthall 2 på Galärvarvet.

Vasaorden är kravellbyggd i ek och järnnaglad, salong i aktern, rikt ornerad och förgylld i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld.
Längd: 18,6 m
Bredd: 3,2 m
Djupgående 0,7 m
Deplacement: ca 10 ton
Framdrivning: Nio par åror
Besättning: ca 20

Sjöhistoriska på Galärvarvet i sommar
Utställningen Kungliga båtar visas i Båthall 1 t o m den 12 september 2010. Intill Båthall 1 ligger Båthall 2 som inrymmer Sjöhistoriskas unika originalbåtsamling med över 100 båtar från 1400-talet och framåt. Båthall 2 har öppet med fri entré under sommaren. Dessutom håller Sankt Erik, isbrytaren från 1915, öppet med café på akterdäck. Sankt Erik och de andra museifartygen ligger vid Dockpiren utanför Vasamuseet. Mer information på www.sjohistoriska.se.

Eva Berglund-Thörnblom, intendent på Sjöhistoriska museet
Telefon: 08-519 549 44 / 0709-42 10 50