DIMORPHODON_170dpi

Sverigepremiär av David Attenboroughs nya 3D-film om flygödlor på Cosmonova

David Attenboroughs nya film Flying Monsters 3D har premiär på Cosmonova den 20 maj. Filmen är producerad av National Geographic och dokumenterar de flygande jätteödlorna som härskade i luften för över 150 miljoner år sedan. I filmen försöker David Attenborough ta reda på hur det var möjligt för dessa jättedjur att flyga och vad vet vi om deras märkliga historia.

– Urtida djur fascinerar nog människor i alla åldrar, stora som små. Med Flying Monsters 3Dkan vi nu även visa flygödlorna, förutom våra två andra filmer om de samtida dinosaurierna och havsreptilerna. 3D-effekterna gör det väldigt verklighetstroget hur dessa djur kan ha sett ut och rört sig, trots sin ibland enorma storlek, säger Jessica Christensen, chef för Cosmonova.Tekniken är enastående och filmen har uppmärksammats stort för de verklighetstrogna specialeffekterna och den utvecklade animeringstekniken. Ett stort internationellt team har samarbetat kring filmen. Däribland det svenska produktionsföretaget Fido Film som producerat flera av 3D-effekterna.- Rekonstruktioner som de som ses i filmen är av stort värde för de forskare som studerar flygödlornas biologi. De ger en helt annan förståelse för helheten än vad man kan få av att bara studera de fossila benen, menar Lars Werdelin, paleontolog och förste intendent vid Naturhistoriska riksmuseet.Filmen är skriven av David Attenborough och producerad av National Geographic i samarbete med Atlantic Productions och Sky 3D. Svensk berättare: Sven-Olof Persson.

Filmer som visas på Cosmonova

Följande filmer visas från och med den 13 maj på Cosmonova: Antarktis, Deep Sea, Dinosaurier 3D!, Flying Monsters 3D, Hubble och Sea Monsters 3D: Ett förhistoriskt äventyr.

Fakta om Cosmonova

På Cosmonova visas Sveriges största och mest hisnande filmupplevelser. På den 760 kvadratmeter stora kupolformade duken visas filmer i världens största filmformat, filmer om astronomi samt i ett 17 meters brett fönster, digitala 3D-filmer. Cosmonova är Sveriges enda IMAX-biograf, största digitala 3D-upplevelse och ett av Europas främsta digitala planetarier. Salongen rymmer närmare 260 personer.

Pressmeddelande PDF
PressbildsarkPDF

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lisa Stahre, pressansvarig Cosmonova
08-519 551 03, 0701-82 40 12, lisa.stahre@nrm.se

Lars Werdelin, paleontolog och förste intendent vid Naturhistoriska riksmuseet,
08-19 542 02, 070-341 11 38, lars.werdelin@nrm.se

Staffan Linder, CG & Animation Supervisor, Fido Film
08-556 990 13, 070-940 59 13, staffan.linder@fido.se

Pressbilder

Klicka på bilden för att hämta bild i 170 dpi. Vid användning av bilderna ska fotografens namn alltid anges. Bilder från Cosmonovas filmer får endast användas i artiklar om filmen och Cosmonova.

Klicka på bilderna nedan för att se bildspel!

,