Galärvarvet öppnar med folkfest

Under Skärgårdsmässan 27-29 maj öppnar Sjöhistoriska sin sommarverksamhet på Djurgården. Fri entré till allt!

Den 27-29 maj gör sommaren inträde på Galärvarvet på Djurgården. Då går nämligen Skärgårdsmässan av stapeln – en folkfest med fullspäckat program, bland annat skärgårdsmarknad, musikunderhållning och restaurangtält.

Samtidigt öppnar Sjöhistoriska sin sommarverksamhet på området och håller öppet på museifartygen och Båthall 2 – ända fram till slutet av augusti.

Museifartygen

Museifartygen ligger förtöjda på museipiren alldeles intill Vasamuseet. Två av dem, Sankt Erik och Finngrundet, är öppna för besökande.

Upptäck maskinrummet på isbrytaren Sankt Erik, eller ta en fika på hennes däck. Välkommen ombord på den fyrskeppet Finngrundet – som öppnar åter efter att ha varit stängd i tre år.

Under lördagen kan du även stifta bekantskap med två tv-kändisar. Då kommer nämligen Utbildningsradions radarpar Vattenmannen och Speed finnas på plats.

Båthall 2

När du ändå är i krokarna kan du passa på att titta närmare på något av de gästande fartyg som ligger på museipiren, som robotbåten Ystad som lämnar piren på lördagen för att ta sig till Gålö.

På området hittar du också Båthall 2, med en unik samling småbåtar. Här hittar du bland annat kungaslupen Vasaorden, som kronprinsessan Victoria och prins Daniel färdades i under sitt bröllop förra sommaren.

I närheten av Båthall 2 finns Dyktankhuset, där ett internationellt dykevenemang kommer hållas under helgen.

Fri entré

Vill du vill uppleva ännu mer maritim miljö? Ta gratisbåten, slupen Ran, från Djurgården till Sjöhistoriska. Ran trafikerar Vasabryggan – Källhagen fredag till söndag. Avgår från Vasamuseet varje heltimme mellan klockan 10 och 16. I motsatt riktning avgår den en gång i timmen mellan klockan 10.30 och 16.30.

Allt är bäddat för en helspäckad helg! Och det är fri entré till samtliga evenemang.
Välkommen.