Klart för vigsel på Sjöhistoriska museet

Sjöhistoriska museets chef Hans-Lennart Ohlsson har förordnats till vigselförrättare. Museet kommer nu att kunna erbjuda vigslar i den vackra museibyggnaden och ombord på de spektakulära museifartygen. Redan den 6 och 7 juni finns det möjlighet för par att gifta sig.

Den 6 och 7 juni kommer Sjöhistoriska museet att arrangera bröllop. Efter den traditionella flaggottan på nationaldagen finns det möjlighet för par att gifta sig antingen på gräsmattan framför den vackra byggnaden eller i den högtidliga minnehallen med akterspegeln från Gustav III:s lustjakt Amphion.
Den 7 juni går det att gifta sig på ombord på Sjöhistoriskas museifartyg, isbrytaren Sankt Erik byggd 1915 eller fyrskeppet Finngrundet från 1903. Museifartygen ligger vid piren utanför Vasamuseet på Galärvarvet.

Vigseln är helt gratis och förrättas av museichefen på Sjöhistoriska, Hans-Lennart Ohlsson.

Boka vigsel
För bokning kontakta museichef Hans-Lennart Ohlsson direkt per mejl:
hans-lennart.ohlsson@maritima.se eller telefon: 08 519 549 45
Detta för att dels boka dag och tid, men även boka ett möte om hur ni tänkt er ceremonin.

En enkel borgerlig vigsel tar cirka 5 minuter. Tider finns båda dagarna mellan kl 10.00 och 16.00.

För att gifta sig borgligt krävs:
Att båda som ska ingå äktenskapet är 18 år och svenska medborgare.
Att man inför vigseln har ansökt om så kallad hindersprövning hos Skatteverket.
Att man har två vittnen med till själva ceremonin.

Hans-Lennart Ohlsson, Museichef Sjöhistoriska museet
Telefon: 08-51954945