Utställningar

När man besöker Vasamuseet är det självklart att man tittar på Vasa. Och runtom museet hittar du andra små utställningar, om livet på och runt skeppet.

Sverige 1628. Hur levde människorna under den tid som Vasa byggdes och förliste? Här får du en inblick i 1600-talets samhälle och får stifta bekantskap med några individer. Här visas bland annat föremål som bärgats från Vasa, som fiskedon, skor och tyg.

Seglande skeppet. Här berättar vi om man seglade under 1600-talet. På den här utställningen hittar du de bevarade seglen från Vasa. Här finns bland annat förbramseglet, som täcker en hel vägg i utställningen. Seglet var skeppets minsta segel och var 32 kvadratmeter stort.

Kungens skepp. Om Vasas tidigaste historia. Här följer du bygget, förlisningen och rättegången efter förlisningen. Här finns också en fullskalemodell av en dykarklocka. Samma typ av dykarklocka som användes för att bärga Vasas kanoner under 1600-talet.

Bärgningen. Här får du ta del av den mödosamma bärgningen av Vasa. Från Anders Franzéns otröttliga arbete att hitta vraket 1956 – till aprildagen 1961 då skeppet såg solljuset för första gången på 333 år.

Maktens bildspråk. På Vasa fanns runt 700 skulpturer och ornament. Med lejon, kejsare, gudar, sjöjungfrur, änglar och djävlar ville kungen förbättra sin image för omvärlden. Detta med bilder från antiken och en påhittad svensk fornhistoria.

Livet ombord. Hur var livet ombord på ett krigsskepp under 1600-talets första år? Med fynd från Vasa tränger vi närmare sjömännens vardag. Från befälens husgeråd av tenn till manskapets träföremål. Här hittar du en intakt sjömanskista. Här kan du också gå in i en fullskalemodell av Vasas halva övre batteridäck.

Skeppsgården. Här beskrivs hur skepp byggdes under 1620-talet. Här visas en modell av Skeppsgården där Vasa byggdes. Här finns också modeller av Vasa i olika byggskeden.

Makten och härligheten. Hur såg Vasa ut i all sin färgprakt? Under tolv års tid har mikroskopiska färgfragment av Vasa analyserats – och nu kan vi visa hur några skulpturer såg ut.

Vasas trädgård. Vad odlades under Vasas tid? Välkommen till vår trädgård där vi odlar örter, grönsaker och andra växter som användes som föda och medicin.

Vasamodellen. Se vår målade modell av Vasa i storlek 1:10. Modellen, som tog 12 000 timmar att bygga, är en trolig tolkning av hur Vasa såg ut då hon satte segel.

Bevara Vasa. Här berättar vi om forskningen kring Vasa. Du får veta om vårt arbete med att konservera Vasa, och vår högteknologiska kamp mot den nedbrytning som pågår i skeppet.

Ansikte mot ansikte. Här hittar du skeletten från några av Vasas offer. Här berättar vi om forskningen med skeletten och du får chans att ”möta” individerna. Dels genom en film, dels genom tre ansiktsrekonstruktioner.

, ,

Etiketter: