Äldre originalbåtar gästar Flyghangaren vid Marinmuseum

Originalbåtar ur Sjöhistoriska museets samling visas nu i Flyghangaren vid Marinmuseum i Karlskrona.

PRESSMEDDELANDE

Sverige är ett av de båttätaste länderna i världen. Intresset för fritidsbåtar har varit stort i Sverige lika länge som det funnits fritid. Med över 40 000 mil kust och stränder är båtlivshistorien av rikstäckande intresse. Sjöhistoriska museets omfattande samling av originalbåtar, ritningar och fotografier ger spännande perspektiv både på samhälls- och teknikutveckling under de senaste hundra åren. Under sommaren kan du uppleva dessa intill Marinmuseum, på Stumholmen. Under sommaren visar Sjöhistoriska museet båtar även i Båthall 2 på Galärvarvet i Stockholm och den 1 juli invigs det nya nationella Fritidsbåtsmuseet i Härnösand. Sjöhistoriska museet satsar dessutom på att göra föremål tillgängliga på ytterligare platser i landet. Samtidigt fortsätter arbetet med att uppmärksamma de ideella krafter som håller kulturarvet flytande, bland annat genom k-märkning av fritidsbåtar och fartyg. Museet provar också att i samarbete med båtklubbar hålla insamlade båtar i originalskick och i bruk. Marinmuseum och Sjöhistoriska museet i Stockholm, som båda tillhör Statens maritima museer, har tillsammans landets största fritidsbåtsamling. En del av dessa fantastiska båtar har tidigare förvarats i Slup- och barkasskjulet på Stumholmen.

Tack vare volontärer från Föreningen Carlskrona Veteranbåtar kan besökare nu ta del av dessa unika båtar på både lördagar och söndagar fram till slutet på augusti. Fri entré.

Öppettider för båtutställningen i flyghangaren, Stumholmen:

Lördag och söndag 12-16, 1 juli till 27 augusti.

Extra öppet 3 – 6 augusti, sammanfaller med Skärgårdsfesten i Karlskrona.

Kontaktpersoner:

Eva Berglund-Thörnblom, intendent på samlingsenheten, Sjöhistoriska museet 08 519 549 44 eva.berglund-thornblom@maritima.se

Presskontakt:

Hanna Marcolin, kommunikatör, Statens maritima museer 0455-35 93 26 hanna.marcolin@maritima.se

Marinmuseum i Karlskrona är Sveriges nationella museum för den svenska marinens historia. Museet ingår i myndigheten Statens maritima museer tillsammans med Sjöhistoriska museet och Vasamuseet.