Ta en tur med en robotbåt!

I vår har du chansen att åka med på en tur med robotbåten Ystad, då hon gör ett antal stopp längs kusten mellan Stockholm och Karlskrona. Med 13 000 hästkrafter utlovas en oförglömlig resa!

Den 6 juni 2014 öppnar vårt systermuseum Marinmuseum i Karlskrona sin ubåtshall, där två ubåtar ryms i en och samma byggnad. I utställningen får du närkontakt med HMS Neptun, en ubåt från 1980-talets Kalla krig.

Inför invigningen så kommer Föreningen Svenska Robotbåtar (FSvR) att göra en militärhistorisk resa från Stockholm till Karlskrona, med robotbåten R142 Ystad.

Under resan görs ett antal stopp längs kusten och då har du som besökare möjlighet att åka med! För biljettpriser, bokning och mer information, se www.robotbatar.se eller mejla till event@robotbatar.se.

Fartyget ägs av Statens Maritima Museer och drivs av den ideella föreningen FSvR. Föreningen syftar till att bevara fartyget i originalskick, i full drift samt att sprida kunskap om fartygstypens roll i det svenska försvaret under mer än 30 år.

Etiketter: