Dags för sista stora jobbet på Jarramas

I flera år har hon renoverats ömt och kärleksfullt. Nu är det äntligen dags för det sista riktigt stora arbetet. I tio veckor ska Jarramas läggas i docka för att få en rejäl skrovbehandling. Men det lär dröja några år till innan hon är helt färdig.

Pelle Hallén är rustmästare på Marinmuseum och han har jobbat med renoveringen av Jarramas de senaste åren. I dagarna har han förberett den ståtliga fullriggaren för bogsering till Lindholmen och Polhemsdockan där hon nu ska ligga i drygt två månader.
– Det vi ska göra är det sista stora skrovarbetet. Allt som befinner sig under vattenytan ska blästras, målas och fixas till. Men det största jobbet är bytet av bottenstocken som sitter längst ner i skeppet. Man skulle kunna kalla det för Jarramas ryggrad, förklarar Pelle Hallén.

Att renovera en fullriggare är ett delikat uppdrag som inte går att hasta fram menar Pelle Hallén. Få personer kan hantverket och det är viktigt att det görs rätt. Så även om många längtar efter den dagen kommer det att ta några år till innan hon är helt återställd till sin forna glans.

När skrovarbetet är färdigt i juni fortsätter därför renoveringen som vanligt. Framförallt är det inredningen som ska återmonteras efter att ha restaurerats omsorgsfullt. Men arbetet under däck kommer inte hindra sommarens besökare från att uppleva denna marinhistoriska pärla.
– Eftersom det mesta uppe på däcket är klart kommer det att vara möjligt att gå ombord Jarramas och nästa år börjar vi med aktiviteter uppe på däcket. Bland annat filmvisningar och barnaktiviteter, säger Pelle Hallén.

Den sista fasen av skrovrenoveringen finansieras av sponsormedel från Rädda Jarramas kampanjen och Marinmusei Vänner. Renoveringen har pågått sedan 2006 och beräknas vara färdig 2016.

Pelle Hallén, rustmästare
per-olof.hallen@maritima.se