Meteoriter, parasiter och fjärilar

Ny utställning: Parasites – Life Undercover
Upptäck vad som kryper omkring på din hud, i dina tarmar och i ditt blod! Loppor, löss och maskar. De flesta av oss tänker nog mest på ohyra och sjukdomar när vi hör talas om parasiter. Men parasiternas förmåga att anpassa sig är fascinerande.Lär dig allt du inte vill veta om dessa evolutionens mästare. Välkommen på ett besök i parasiternas mikrokosmos.

Utställningen visas 9 april – 8 november

Massor av meteoriter
Stenregn över Sverige! Professor Ulf Hålenius från Naturhistoriska riksmuseet visar museets meteoriter. I utställningen Skatter från jordens inre visar Ulf utställningens meteoritföremål, bland annat från Mars och månen. Efter det går turen bakom kulisserna och vi får se ett axplock av meteoritprover i samlingarna.

När: 3 april, klockan 17.30

Upptäck mer – gå på en visning!
Dinosaurier i Sverige, jordens uppkomst, livet i sjöar och hav, vad det är som gör oss till människor och isande kyla … Upptäck och lär mer i museet genom att gå med på en guidad visning. Varje lördag i april visas utvalda utställningar av våra duktiga biologiguider. Visningarna passar nyfikna i alla åldrar och ingår i utställningsbiljetten.

När: 6/4, 13/4, 20/4 och 27/4, klockan 12.00, 13.00 och 14.00.

NY film på Cosmonova: Fjärilarnas resa
Den 26 april har vårens filmnyhet Fjärilarnas resa premiär på Cosmonova!
Fjärilarnas resa är en dokumentärfilm om monarkfjärilen och den fantastiska resa som fjärilarna gör över den amerikanska kontinenten. Under sommaren lever de amerikanska monarkfjärilarna i Nordamerika. När hösten kommer flyttar de söderut för att övervintra. Vart vissa av fjärilarna flyttade var okänt ända fram till 1975, men genom att märka fjärilarna kom forskare på att de flög hela vägen till Mexiko, en sträcka som är 300 mil lång. Här övervintrar de i jättelika samlingar på ett trettiotal små platser i ett bergsområde, 10 mil utanför Mexiko City.

PREMIÄR: Fredagen den 26 april.

För ytterligare information och bilder, kontakta
Catrin Rising, press- och marknadsansvarig,
Telefon: 08-519 540 12, 070-182 54013
E-post: catrin.rising@nrm.se

Fakta om Naturhistoriska riksmuseet
Genom att vara en arena för kunskap, upplevelser, samtal och debatt vill vi bidra till att öka allas kunskap om vår gemensamma miljö och natur. Våra samlingar utgör ett fantastiskt arkiv med närmare tio miljoner föremål. Här kan du besöka utställningar på olika teman, lyssna till föredrag och delta i programaktiviteter. På Cosmonova, Sveriges enda IMAX-biograf visas föreställningar som tar dig med mitt in i äventyret!

Bifogade filer