José León Cerrillo och Sara Lundén samarbetar i form av musikperfomancen The Wittgenstein Suite.

The Wittgenstein Suite

The Wittgenstein Suite av José León Cerrillo och Sara Lundén 14.1 kl 16.00 på Tensta konsthall. Cerrillo/Lundén startar januariprogrammet på Tensta konsthall.

Tretton popsånger tillägnade filosofen Ludwig Wittgenstein är kärnan i konstnärerna José León Cerrillos och Sara Lundéns musikperformance The Wittgenstein Suite som uppförs på Tensta konsthall kl 16 lördag den 14 januari.

Musik som abstrakt konstform och Wittgensteins tankar om språkspel ligger till grund för performance som är en del av José Léon Cerrillos installation i utställningen Abstract Possible: The Stockholm Synergies. Sångtexterna bygger på delar av Wittgensteins bok Bemerkungen über die Farben och är skrivna mellan 2009-2011.

Första performance skede i samband med Cerrillos utställning Hotel Edén i Mexico City, 2009. Installationen Hotel Edén Revisited som visas i Tensta består av screentryck på plexiglas, pappersgardiner och dubbelsidiga speglar som bildar en naturlig spelplats för performancen. Samarbetet mellan Sara Lundén och José León Cerrillo fungerar som en förlängning av Cerrillos installation.

José León Cerrillo är baserad i Mexico City. Genom olika medier, från tryckta affischer till skulpturala installationer, undersöker Cerrillo grafiska ideologier och språksystem och på så sätt omprövar han arvet från modernismen.

Sara Lundén är konstnär, musiker och låtskrivare. Hon började skriva sånger och kortare scener, performance, med musik, text och plats som utgångspunkt, under 1997/1998. Sedan dess har hon släppt två fullängdsskivor och bl a gjort performance på Lilith Performance Studio, Moderna Museet och Kunstbanken i Hamar.

Januariprogram i samband med Abstract Possible: The Stockholm Synergies

19.1
Doug Ashford
Tensta Konsthall, kl 18.30

Doug Ashford, lärare, konstnär och författare, föreläser om sitt konstnärskap. Han är professor vid Cooper Union i New York där han har undervisat i design, skulptur och teori sedan 1989. Ashford konstpraktik från 1982 till 1996 var främst som medlem av konstnärsgruppen Group Material, sedan dess har han gått vidare och ägnar sig nu åt måleri, skriver och producerar egna offentliga projekt. I samarbete med Kungliga Konsthögskolan.

22.1

Metahaven
Tensta konsthall, kl 14

Metahaven presenterar en unik läsning tillsammans med bilder av deras senaste designarbete med titeln, Black Transparency One (The Letters). Föreläsningen utforskar hur öppenhet, en gång ett högt modernistiskt ideal, på senare tid har blivit en lös uppsättning av strategier och taktiker för att granska och avslöja den existerande ordningen. Från Wikileaks avslöjanden till Anonymous handlingar blir den här nya ”svarta öppenheten” mer upprorisk än institutionell, mer offentlig än privat. Metahaven undersöker frågan genom att illustrera den nya inofficiella rörelsens designprinciper och samtidigt kartlägga vilken betydelse den har för samtida arkitektur och design. Den Amsterdambaserade designduon har utvecklat Tensta konsthalls nya kommunikationsstrategi, inklusive hemsidan. Under vintern har de ateljéstipendium på Iaspis.

25.1
Abstraktion och det klassiska avantgardet

Tensta konsthall, kl 18.30
Den första föreläsningen av fyra i serien Abstrakt konst nu och då, här och där som arrangeras i amarbete med ABF. Av Maria Lind chef för Tensta konsthall och curator av Abstract Possible: The Stockholm Synergies.

28.1
Contemporary Art and its Commercial Markets: A Report on Current Conditions and Future Scenarios.
Tensta Träff, Hagstråket 13, Tensta, kl 14-17
Contemporary Art and its Commercial Markets är ett symposium med anledning av utgivningen av rapporten med samma titel. Bland deltagarna finns Noah Horowitz, Andrea Phillips, Olav Velthuis och Thea Westreich.

29.1
A Guiding Light
Biograf Zita, Birger Jarlsgatan 37, Stockholm, kl 13
En film av Liam Gillick/Anton Vidokle. Startpunkten för A Guiding Light är ett manifest skrivet av Gao Shiming, chefscurator för den senaste Shanghaibiennalen. Manifestet är en attack mot konstlivet och dess begränsande monokultur. Denna 22 minuter långa film pendlar mellan kulturkritik och såpopera – den lånar också sin titel från den såpa som visats under allra längst tid på amerikansk TV.

Foto: José León Cerrillo