Foto Sabine Stöhr, Naturhistoriska riksmuseet

Sju okända ormstjärnor upptäckta

Under en expedition till Nya Kaledonien i Stilla havet hittade museets forskare sju vackra ormstjärnor som var helt nya för vetenskapen.

Forskarna dök, draggade från båt och letade för hand. På grund av Nya Kaledoniens stora artrikedom kallas ögruppen för en hotspot för biologisk mångfald. I en liten bukt vid en av öarna hittades 94 olika ormstjärnor. 51 av dessa hade inte tidigare setts i Nya Kaledonien och sju var helt okända.

Sabine Stöhr, Naturhistoriska riksmuseet, är en av förvånansvärt få forskare som arbetar med ormstjärnor. Detta trots att ormstjärnorna är en mycket outforskad grupp.

– Vi är bara fem-sex stycken forskare i världen, vilket är förvånansvärt få eftersom ormstjärnor finns i jordens alla salta hav och är en mycket vital del i jordens marina ekosystem, berättar Sabine Stöhr.

I och med att de sju ormstjärnorna nu är upptäckta och har fått ett namn ingår de i jordens kända biologiska mångfald och kan till exempel bli skyddade mot hot om utrotning om det skulle bli aktuellt. Expeditionen ingick i ett internationellt samarbete som inventerar den biologiska mångfalden i havet. Fynden innebär att ännu en pusselbit är lagd.

Läs mer om ormstjärnor

Källa

Stöhr. Zootaxa 3089:1-50 (2011)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt

Sabine Stöhr, forskare vid Naturhistoriska riksmuseetKlicka på bilderna för att förstora. Bilderna visar några av de upptäckta ormstjärnorna med praktfulla färger. Foto Sabine Stöhr.

Foto Sabine Stöhr