Den allra första Saaben, "ursaaben"

I dag kan Saabmuseet stänga för gott

I dag klockan 16 stänger Saabs bilmuseum tills vidare och kanske för gott. Museet tillhör nämligen konkursboet och kan alltså säljas till någon intressent. Därför finns det en chans att museet kan öppna igen.

Muséet tillhör nämligen konkursboet och kan alltså säljas till någon intressent. Därför finns en liten chans att muséet kan öppna igen.

Hasse Alfredsson och dottern Linda gick in gratis på museet den här sista dagen, för Hasse är fortfarande anställd på Saab.
– I 44 år har jag jobbat på Saab, på fastighets- och underhållsavdelningen, säger Hasse.

I dag kan Saabmuseet stänga för gott - SVTMed bara ett par år kvar till pensionen är han inte orolig för egen del, men tycket givetvis att det är tråkigt med Saabs konkurs och också att muséet stängs.

Både Hasse Alfredsson och dottern Linda Alfredsson, tycker det är roligt att se de gamla Saabmodellerna.
– Nostalgitrippen är det roligaste, det är ju en historisk resa att göra, säger Linda till P4 Väst.

På Saabmuséet finns alla modeller genom tiderna, från den allra första Saaben, ”ursaaben” i sin monter, och den röda Saab 95-an, som Erik Carlsson ”på taket” körde på 60-talet. Fler än hundra bilar utmättes av kronofogden i höstas och tillhör nu konkursboet.

Robert Erlandsson på Saabmuséet vill gärna fortsätta jobba där och hoppas att någon köper hela Saab industrihistoria och därmed muséet också.

– Det är väldigt många år av västsvensk industrihistoria och det bör vi ha kvar här i staden.
Det finns bara det alternativet, tycker Robert Erlandsson.