Nobelpristagaren Tomas Tranströmers insektssamling

Visas åter! Nobelpristagaren Tomas Tranströmers insektssamling från Runmarö 1944-1947

Vi gratulerar Tomas Tranströmer till Nobelpriset och visar därför åter hans insektssamling på museet den 3 november – 29 januari 2012.

Tomas Tranströmer var en hängiven insektssamlare som ung. Hans lyrik löper som en röd tråd i utställningen som också innehåller råd och tips för unga museibesökare som vill börja samla själva. Du får en känsla för hur nyfikenhet på naturen kan påverka en människas liv, oavsett vilken riktning det sedan tar.

Utställningen visar Tomas Tranströmer insektssamling insamlad åren 1944-1947 när poeten själv var 13-16 år. Museet vill inspirera unga besökare att utforska en ny värld, en i miniatyr och erbjuder även besökaren att pröva på utrustning och verktyg för samlandet.- Vi har velat knyta ihop Tranströmers litterära gärning med hans samlande och hans tydliga inspiration från naturen. Vi vill visa hur spännande det kan vara att skapa sin egen insektssamling och hur du praktiskt kan gå tillväga, säger projektledare Tove Frambäck på Naturhistoriska riksmuseet.Utställningen pågår 3 november 2011 – 29 januari 2012.

Öppet
tisdag – fredag 10-18
lördag – söndag 11-18

Priser vuxna 80 kr, barn/ungdom t o m 18 år fri entré

Läs mer om utställningen
Ladda hem pressinformation

Vill du veta mer om utställningen?

Kontakta Helene Andersen
Pressansvarig Utställningar
Mobil: 0701-82 40 13
E-post: helene.andersen@nrm.se

Pressbilder

Klicka på bilden för att hämta se/ladda hem större version. Vid användning av bilderna ska Naturhistoriska riksmuseets och fotografens namn alltid anges.

,