Vikingaskeppen lägger till vid Sjöhistoriska

Skeppen kommer! Vikingaskepp och medeltida båtar lägger till utanför Sjöhistoriska museet vid Djurgårdsbrunnsviken den 28-29 maj. Följ med ombord, se stridsuppvisningar och hantverk. Massor med aktiviteter i och utanför museet.  Fri entré kl 11-16.

Följ med på det stora vikingaäventyret vid Sjöhistoriska den 28-29 maj! Flera vikingaskepp och medeltida båtar lägger till utanför museet och vikingarna slår upp sina läger. Gå ombord och provåk, se vikingatida stridsuppvisningar, dramatiserade visningar och olika typer av hantverk.

Flera föreningar deltar under helgen. Bland andra Vittfarne med sin båt Himmingsläva, Blanka skeppslag med Medeltidsmuseets skepp Blanka och stridsföreningen Huskarlarna som håller vikingatida stridsuppvisningar. Sällskapet Skilfingarna  har byggt Stefnir, en båttyp från tidig vikingatid och Föreningen Viksbåten har byggt båten Tälja, en replik av en båt som byggdes i övergången mellan vikingatid och medeltid. Den tusen år gamla Viksbåten är det bäst bevarade båtfyndet från den tiden. På plats finns dessutom Strömma kanalbolaget  som informerar om sommarprogrammet på Birka, där Sjöhistoriskas marinarkeologer gör utgrävningar.

Skeppen kommer! Sjöhistoriska 28-29 maj kl. 11-16, Fri entré. Mer information på www.sjohistoriska.se

Karin Fredriksson, programansvarig Sjöhistoriska museet
karin.fredriksson@maritima.se