Havets, himlens och härskarens målare – Mästaren Ivan Ajvazovskij till Sjöhistoriska

Den ryske 1800-talskonstnären Ivan Ajvazovskij ses av många som världens främste marinmålare. Under 75 dagar i höst får den svenska publiken möjlighet att se flera av hans högt värderade verk, som ytterst sällan lämnar Ryssland. Den 2 september öppnar Sjöhistoriska museet utställningen Ajvazovskij – mästaren.

Ivan Ajvazovskij var en av de mest berömda och uppburna konstnärerna i Ryssland under 1800-talet. Han föddes i Feodosia på Krim 1817 av armeniska föräldrar och utbildade sig på Konstakademien i S:t Petersburg. Där fick tsar Nikolaj I upp ögonen för den unge Ajvazovskij som med tiden utsågs till imperiets officiella marinmålare. Han tjänade under fyra tsarer och verkade under en händelserik tid fram till sin död 1900.

I Ajvazovskijs måleri möter man förutom sjöslag också dramatiska skeppsbrott i stormpiskade hav. Människans litenhet, utsatt för naturens krafter. Och romantiska motiv med lugna böljor och fregatter. Ajvazovskij var en mästare på att återge himmel och hav, känslor och stämningar. Hans måleri förbryllade och hänförde sin samtid och han räknas till en av de främsta i sin genre.

Utställningen Ajvazovskij – mästaren visas på Sjöhistoriska museet i samarbete med Centrala Marinmuseet i S:t Petersburg från den 2 september till och med den 15 november 2011.

Johan Gustafsson, Projektledare, Sjöhistoriska museet
Telefon: 0455-35 93 06 / 0709 85 93 06