Sensationellt vrakfynd vid Grand Hotel

Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa  en gång byggdes.

I samband med utbyggnaden av Strömkajen nedanför Grand Hotell insåg grävmaskinisten att han fått vrakdelar i skopan. Snabbt tillkallades marinarkeologer från Sjöhistoriska som upphetsat kunde konstatera att det rörde sig om något så ovanligt som delar från ett fartyg med hopsydd bordläggning.

– Vrakfyndet är oerhört intressant med tanke på själva fyndplatsen. Här på Blasieholmen, fram till en bit in på 1600-talet, låg länge flottans skeppsvarv och det var faktiskt här som Vasa byggdes, berättar Hans-Lennarth Ohlsson, chef för Sjöhistoriska museet.

Museets marinarkeologer åkte till Blasieholmen utan några särskilda förväntningar och började rutinartat gå igenom materialet som stuvats i sk big pack-säckar bakom Nationalmuseum.

– Men vi fattade rätt snart att det här var något alldeles speciellt. Man inser ju att Stockholm under ytan kan bjuda på något spännande när man minst anar det, säger Jim Hansson, förste marinarkeolog på plats.

En datering ska göras på Nationalmuseum i Köpenhamn med en metod som kallas dendrokronologi där man genom att jämföra årsringar med referenser kan se vilket år virket fällts. Vid årskiftet hoppas man få svar. Men arkeologerna är rätt säkra på att vraket är äldre än från år 1700 med tanke på strandlinjen. Tekniken att binda ihop bordläggningen med vidjor skvallrar också om ett ursprung från öster, kanske Baltikum.

Om några veckor får marinarkeologerna möjlighet att vara med när byggjobbarna gräver vidare på fyndplatsen och hoppas då på fortsatta fynd.