Sjöhistoriska tävlar om designpris

Sjöhistoriskas nya webbplats, som producerades under 2010, har blivit nominerad till Svenska Designpriset.
– Vi tycker sidan är jättesnygg, det är roligt om andra också tycker det, säger projektledaren Eva Casserstedt.

Under det senaste året har Statens maritima museer, som Sjöhistoriska museet är en del av, producerat fyra nya webbplatser för sina verksamheter, maritima.se, marinmuseum.se, sjohistoriska.se och vasamuseet.se.

– Det är strategiskt viktigt för oss med utvecklingen av de nya sajterna för att tillgängliggöra det maritima kulturarvet och skapa tillgång till våra samlingar, säger Maria Dalhed, kommunikationsstrateg med ansvar för myndighetens webbutveckling.

– Designen av sidorna är en viktig pusselbit i det arbetet, vi har jobbat med användarna i fokus.

Måndag 30 augusti offentliggjordes att Sjöhistoriska museets och Vasamuseets webbplatser är med och tävlar om att vinna Svenska Designpriset.
– Jag vill tacka alla som varit med i arbetet med att utveckla våra nya snygga webbplatser,, säger projektledaren Eva Casserstedt, som har utvecklat sidorna tillsammans med arbetsgrupper på museerna och webbyrån Valtech.

Svenska Designpriset är en årligen återkommande tävling i grafisk design, där både tidningar, webbplatser och reklambyråer tävlar i olika kategorier.
– Det är roligt att Valtech valt att anmäla sidorna till det här priset. Det skulle vara kul att vinna, men att bli nominerad är en vinst i sig.