Vasamuseet fyller 20 år

Vasamuseet – Skandinaviens mest besökta museum – fyller 20 år!

Den 15 juni 1990 invigde Kung Carl XVI Gustaf museet där det ligger idag på Galärvarvet mitt i Stockholm. Den 16 juni öppnade museet för allmänheten.

När Vasamuseet byggdes för 20 år sedan planerade man för 600 000 besökare per år. Snart stod det klart att museet – Sveriges största attraktion för utlandsturister – var underdimensionerat. Förra året drog Vasamuseet 1,2 miljoner besökare.

Museet har en stark position som turistattraktion. Så sent som i höstas tilldelades Vasamuseet det internationella priset ”TRIP Global Award” och utsågs till den bästa upplevelsen i Sverige av franska, tyska, engelska, holländska, italienska, ryska och amerikanska researrangörer.

Tonårstiden är nu över och med det behövs en ny kostym. Därför planeras en utbyggnad som skulle ge museet nya utställningsytor, en ny butik och en superb entré.

– Idag kan vi ta emot maximalt 1600 besökare samtidigt. Med den tilltänkta om- och tillbyggnaden skulle Vasamuseet kunna rymma 2000 besökare. Det skulle korta köerna under högsäsong och ge hundratusentals turister en bättre museiupplevelse. Går allt enligt planerna har vi en utbyggnad färdig lagom till sommarsäsongen 2013, säger museichef Marika Hedin.

,