Smygtitta på framtiden

Kilometervis med virke, plastcontainrar och fartygsmodeller. Det är några av ingredienserna i vår nya basutställning Shipping & Shopping – som du kan se byggas när du besöker Sjöhistoriska museet.

– Det är mycket kvar. Det här är bara början, säger Peter Dans, rustmästare på museet.

Just nu växer den nya utställningen Shipping & Shopping fram på Sjöhistoriska museet. Utställningen – som kommer finnas kvar minst 10 år – har premiär i vinter.

– Den kommer att handla om handel och sjöfart och är tematiskt uppbyggd med fem teman: handel, fartyg, sjömän, möten och hamnen, säger projektledaren Tove Frambäck.

Föremål från Sjöhistoriskas föremålsamling är viktiga i utställningen. Till exempel kommer drygt 150 av museets 2000 fartygsmodeller  att visas upp.

Utställningen byggs i två etapper. Först byggs delen i den södra flygeln. Här ryms utställningens tre första teman: handel, fartyg och sjömän.

Så småningom kommer hela övervåningen ingå i utställningen. Om ett par år öppnar utställningens andra del, med möten och hamnen som teman.

Du som besökare kan faktiskt se utställningen byggas – direkt på första parkett. Andra våningen på södra flygeln är nämligen öppen, och på en ramp på väg till hissen går du rakt in i byggplatsen.

På knä i tre månader

Som besökare kommer du att gå på ramper som byggts på golvet. Museets betonggolv blir på det sättet en fördjupning mellan ramperna.

Sammanlagt har 1700 meter regelvirke byggts upp som en stomme till ramperna. På det har 450 kvadratmeter plywoodskivor lagts.

– Det är jätteskönt att det börjar bli färdigt, så att vi kan resa oss från golvet. Vi har legat på knä i tre månader, säger rustmästaren Peter Dans.

Fartygsmodeller och containrar

Det har hänt mycket i rummet under våren och sommaren, men det kommer hända ännu mer i höst.

Mellan ramperna kommer 42 fartygsmodeller placeras. Två fördjupningsstationer ska placeras ut där du kommer kunna lära dig mer om fartygen.

Containrar ska byggas. I en container kan du uppleva hur det är att vara inuti en fartygshytt. I en annan ett maskinrum.

I två containrar kan du se handelssjöfartens historia, från 1000-talet till nutid. I taket. I väggarna. Och i golvet – som kommer vara i glas.

– Det är mastigt med information. Det är tokmycket, säger Peter Dans.

Övertid i höst

Utställningen har premiär i vinter. Och fram tills dess finns det en hel del att göra för Peter Dans och hans kollegor.

En samtid/framtidsdel ska byggas med flyttbara montrar. Ett fartygsdäck ska byggas. Men Peter Dans är inte orolig att inte hinna klart i tid.

– Det blir alltid klart, på ett eller annat sätt. Det är bara att räkna med övertid i höst.