Den svenska flottan på expedition i historien och i vår tid

Seminarium med örlogstema är en återkommande punkt i Sjöhistoriska museets program. Den 25 maj är det åter dags, den här gången under rubriken Flottans internationella insatser. Mellan klockan 14 och 20.30 berättar flera namnkunniga föreläsare om flottans expeditioner utanför svenska vatten. Det blir dels föreläsningar om historiska expeditioner som fregatten Eugenies världsomsegling och om Ålandsexpeditionen 1918 dels om aktuella ämnen och insatser som havsrätten och Adenviken-expeditionen, ME 01.

– Det här seminariet bjuder på en väldigt intressant resa i både tid och geografi. Och på föreläsningar som relaterar till våra utställningar, framför allt Vem är pirat? säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet.

Hela programmet finns på www.sjohistoriska.se

Plats: Sjöhistoriskas museets minneshall.
Tid: kl. 14.00-20.30 tisdagen den 25 maj 2010.
Anmälan till: evenemang@maritima.se eller 08-519 549 18 senast 20 maj.
Seminariet är gratis, men föranmälan krävs.

Karin Fredriksson, Sjöhistoriska museet, www.sjohistoriska.se
Tel: 08-519 549 18, e-post: karin.fredriksson@maritima.se