Kungligt gånger sex i Båthall 1

Kungaslupen Vasaorden lämnar nu Sjöhistoriska museets Båthall 2 på Galärvarvet. Slupen, som kommer att användas vid bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni, har inte varit i vattnet på 10 år.

Vasaorden kommer att läcka. Men Marinen transporterar henne nu till Muskö. Där kommer hon att få ligga i en vagga i vattnet för att låta träet svälla tills hon blir tät. Hon är byggd i ek så det kan ta flera veckor. Sedan blir det för sjömännen som ska ro henne att träna, säger Eva Berglund-Thörnblom, intendent på Sjöhistoriska museet.

Efter bröllopet kommer Vasaorden att visas i Sjöhistoriskas utställning Sex kungliga båtar i Båthall 1, som ligger mellan Vasamuseet och Gröna Lund på Galärvarvet. I utställningen ingår sluparna Galten och Delfinen som Gustav III lät bygga efter att ha inspirerats av gondolerna i Venedig.

– Vi kommer också att visa Prins Wilhelms och Prins Gustaf Adolfs (Gustav VI Adolfs) privata båtar som de seglade utanför Tullgarn slott. Dessutom blir det en hel del om Oscar II och hans kungajakt Drott, säger Eva Berglund-Thörnblom, som är producent för utställningen.

Utställningen öppnar den 28 maj. Vasaorden kommer dock att finnas på plats först efter bröllopet.

Sjöhistoriska på Galärvarvet i sommar
Utställningen Sex kungliga båtar visas i Båthall 1 mellan 28 maj och 12 september 2010. Intill Båthall 1 ligger Båthall 2 som inrymmer Sjöhistoriskas unika originalbåtsamling med över 100 båtar från 1400-talet och framåt. Båthall 2 har öppet med fri entré under sommaren. Dessutom håller Sankt Erik, isbrytaren från 1915, öppet med café på akterdäck. Mer information på www.sjohistoriska.se.

Fakta kungaslupen Vasaorden
Den ursprungliga slupen byggdes 1774 efter Fredrik Henrik af Chapmans ritningar och namngavs efter Gustaf III:s utmärkelse. Slupen förstördes vid en brand 1921 men två år senare sjösattes en ny, byggd efter samma ritningar. Vasaorden har bland annat använts vid invigningen av Stockholms stadshus 1923, bröllopet mellan Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath 1976 och senast vid den japanske kejsaren Akihitos besök år 2000. Kungaslupen ägs och bemannas av den svenska marinen men förvaras och visas tillsammans med fler än 100 andra båtar i Sjöhistoriska museets unika samling i Båthall 2 på Galärvarvet.

Vasaorden är kravellbyggd i ek och järnnaglad, salong i aktern, rikt ornerad i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld.
Längd: 18,6 m
Bredd: 3,2 m