Guide eller på egen hand

Vasa med guide…

Hos oss möter du välutbildade och meriterade guider – och det finns turer på svenska, engelska, tyska, spanska och franska.

De guidade turerna är till för enskilda besökare.  Reser du i grupp kan du förboka en guidad visning.

Det går även att boka visningar på italienska, ryska, polska, kinesiska, finska och teckenspråk.

Under helgerna kan du gå på temavisningar, där guiden själv bestämmer tema för visningen. Det finns även speciella visningar för barnfamiljer och pedagogiska program. På skolloven erbjuder vi utökade program och aktiviteter. Håll utkik i vårt kalendarium för att se vad som händer!

… eller på egen hand

Om du hellre ser museet på eget hand finns mp3-guider på svenska och engelska.

Mp3-guiderna laddar du enkelt ner på webbplatsen – eller vid vår informationsdisk, alldeles innanför ingången. Du kan ladda ner guiderna på exempelvis mp3-spelare, Ipod eller din mobiltelefon.

Det finns även informationsfoldrar på svenska, engelska, tyska, franska, spanska, portugisiska, italienska, nederländska, finska, polska, ryska, estniska, lettiska, japanska, kinesiska och arabiska!

Informationsskyltarna i museet är främst på svenska och engelska, men finns på utvalda ställen även på andra språk.

Vi vill vara tillgängliga

Behöver du blindskriftinformation så finns det att låna vid informationsdisken. Blindskriftinformationen innehåller förslag på rundvandringar.

Om du har svårt att ta dig fram finns det rullstolar att låna. Det finns hissar till alla våningsplan. Utanför museet finns handikappsparkering med fyra platser.

Filmen om Vasa

Varje dag har du chansen att se Filmen om Vasa. Filmen hade premiär 1996 och är Sveriges mest visade film. Berättaren Stellan Skarsgård lotsar dig på Vasas färd från skeppsbygge fram till dagens museum.

Filmen visas varje dag på svenska och engelska.

Hörselslinga finns i båda våra filmsalar.

Vill du se filmen på ett annat språk? Filmen finns översatt till 15 språk och det är möjligt att förboka visningar på svenska, engelska, tyska, franska, spanska, portugisiska, italienska, nederländska, finska, polska, ryska, estniska, lettiska, japanska, kinesiska och arabiska!

Bra att veta: Filmaren Anders Wahlgren håller just nu på att producera en ny film om Vasa, som kommer ha premiär under 2011.